Skip to main content

PENGALAMAN INTERVIEW KERAJAAN 2020 (SPA)


Hi, uols kita bersua lagi, so hari ni i nak share pengalaman i temuduga penjawat awam pulak buat julung kalinya, iyeee first time tau kita dapat temuduga kerajaan ni, tapi untuk jawatan apa, jawatan PEGAWAI PENERANGAN S41, di Jabatan Penerangan Malaysia. Jabatan Penerangan ni actually di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia so secara amnya banyak lebih kepada menjadi lidah kerajaan dalam menyampaikan maklumat kepada orang awam. Gituu dah buat research sikit.

PROSES PEMILIHAN

Okey i rasa semua dah tahu first step dia selepas apply dalam SPA ialah akan ada panggilan untuk jawab exam online. So exam online ni ada 3 bahagian or seksyen, pertama adalah seksyen A di mana kita akan diuji dengan pengetahuan am so kena banyak lah baca perkara-perkara related dengan pegawai penerangan ni dari A-Z, kena study la seminggu awal gituuu, so lepas seksyen A akan ada seksyen B yang mana kita akan diuji pula dengan daya menyelesaikan masalah, so ni soalan matematik kau, i dah la sendu matematik, kaltulatorr jangan lupa make sure dibawa semasa ujian ni yerr, soalan dia lebih kurang soalan SPM seram jua, dan lepas tu yang terakhir adalah seksyen C iaitu, kefahaman bahasa inggeris dia akan test macam grammer, vocab all tu lah same juga macam soalan SPM agak susa jua BI ni sebab i pun use broken english je mana la mampu nak guna ayat-ayat yang bombastik kennnz.

So lepas menjawab ketiga-tiga seksyen ni, maka lengkaplah stage 1 iaitu menjawab exam, lepas tu lebih kurang 3 minggu ke sebulan jua result dia akan keluar. So kalau lulus ni uolss akan terus ke peringkat temuduga. i ada jua tanya kawan diorang kata biasanya akan ada ujian fizikal sebelum temuduga, tapi tahun ni tak ada ujian fizikal tu i pun tak sure kenapa tapi mungkin juga sebab covid-19 kot. So no need nak buat persediaan untuk fizikal test haha.


Hari untuk semakan pun dah tiba, so dengan nebesnya i pun pergilah laman SPA dan buat semakan. Wahh,, tak disangka lulus uollss walaupun i banyak hentam dan merepek je jawab, i juga cek bilangan permohonan yang menjawab exam di laman web SPA ialah 5 ribu orang lebih dan yang lulus adalah 1 ribu. tetap ramai juga haha, dan daripada 1 ribu tu bilangan kekosongan adalah 15 sahaja dengan 50 calon simpanan. So i kira-kira peluang untuk i ada lebih kurang 1% je haha. Hampir tak ada peluang terus adoiiii. Tapi tak pe sebab ni first time kan so kita cubalah gain pengalaman sebaik mungkin agituu nampak tak positif di situ. So, lepas dah semak dan lulus stage berikutnya adalah tunggu email daripada SPA untuk tenpat temuduga dan tarikh temuduga tu. Biasanya tempat temuduga adalah tempat yang kita dah pilih semasa isi SPA tu. Kalau u pilih di KL maka di KL la temuduga. Macam i duduk di Kuantan so i pilih la di Kuantan dengan harapan dapatlah temuduga dekat sini sajorrr.


So, beberapa hari lepas tu i pun dapat email daripada SPA yang menyatakan lokasi, masa, dan perkara-perkara yang perlu di bawa masa temuduga tu ye. Nasib dapat di Kuantan, senang la sikit kan. Tapi bila tengok list yang nak kena bawak tu masyaAllah banyak uollsss..dan bukan setakat kena bawak uollss juga kena upload macam-macam dokumen dalam bentuk png/jpeg dekat pautan My Resume. Nanti uolll kena submit macam-macam dokumen ori dalam ni.


Ok, ni lah contoh pautan My Resume tu, so uoll kena baca betul-betul dengan teliti tau apa nak kene submit memang rumit sikit tapi kena jua buat. So bila dah upload ni uoll dah tak perlu nak bawa salinan semua sijil korang tu sebab dah pun di upload. Dulu kan kena buat salinan, lepas tu kena pulak cop disahkan benar. Tapi kali ni sebab ada sistem my resume ni, no need dah bawa salinan sebab all yg ori dah ada dalam sistem. So, uoll just bawa sijil original sahaja mengikut susunan yang telah ditetapkan. ye MENGIKUT SUSUNAN dalam email yang diberi. Kalau tak memang uoll akan kelam kabut time pendaftaran kena tukarrrrr. 

haaa, ikut susunan email ni, ye i tau uoll ada gaya yang berbeza kan dalam susun sijil dalam file tapi kalau temuduga kerajaan ni memang ada satu template dan format je dan uoll kena ikut. So cabut balik all sijil uoll dalam file tu dan buat ikut arahan dalam email ni. Bermula dengan my kad, sijil lahir SPM dan seterusnya lah. My kad tu kan kecik so i suggest uoll guna double tape dan lekatkan dia dekat tengah-tengah plastik dalam file temuduga uolls tu senang dan tak hilang. Nanti hilang pulak mycard habiss haha. So sijil-sijil ni macam i cakap i tak buat salinan dan tak pergi cop-cop bagai sebab dalam email memang cakap hanya bawa original. So, ikut je lah arahan kenapa nak memenatkan diri gituuu sebab time pendaftaran dia memang tak minta yang di tanya adakah En dah memuat naik semua sijil En. haaa gituuu.

So lepas setel-setel ni dah boleh sedialah untuk pergi temuduga gituu, so pagi tu i bangun awal ye seawal 5 pagi sebab takut terlajak dan nak bagi muka nampak fresh sambil baca nota sikit-sikit kan. So pukul 7 tu i dah pun gerak dari rumah dan sampai around 7.10 dekat je uoll pusat temuduga tu dengan rumah, plus mana ada kereta pagi-pagi kan so all berjalan lancar je. Punya la nebes kan time ni. Tempat temuduga tu dekat aras 5 so sebab i datang awal, jadi tak boleh naik lagi sebab peraturan norma baharu. 30 minit sebelum baru boleh naik lif ke tingkat atas. So sementara tu boleh lah check in my sejahtera dan baca nota-nota sikit.


Oh ya, time temuduga ni i pakai baju putih dan blazer je, plus i bawa dua tesis i. which is tesis degree dan master walaupun dia tak tulis dalam email kan. So, i bawa je in case diorang nak baca ke apa ke so i bawak je la gituuu. Then bila dah 7.30 i pun naik la lif tu, sambil menikmati pemandangan kuantan yang indah dengan masjid yang begitu mempersonakan nak bagi hilang nebes kan. haha, bila dah sampai atas tu da ada sorang candidate so kira ioll candidates nom 2 lah. Pendaftaran berjalan lancar sebab like i said before dia memang nak kita susun ikut senarai yang diberi. Jangan lupa bawa 2 PERKARA penting ni ye. satu checklist daripada sistem my resume (uoll kene print) dan email yang menyatakan panggilan temuduga macam dekat atas tu (print je email tu). So, kalau tak bawa ni memang masalah sebab nanti pegawai pendaftaran tu tak boleh nak sahkan betul ke u ni calon agitu sebab diorang memang nak dua-dua borang ni as proof.


So semambil menunggu tu baca la nota all sambil tengok kerenah orang mendaftar kelakar pun ada, ada tak bawa borang tu lah ini lah adoi, dan ada juga yang my goshh meletop ye appereance dan macam penjawat awam dah dengan all suit, tanda nama, tie merah, kasut kilat-kilat my goshh, i rasa i selekeh betol,,tapi i pakai je la mana yang i mampu dan ada. konsep redha je lah.

Ok lepas ni is crucial part i akan ceritakan soalan temuduga, macam panel panel temuduga tu, apa yang terjadi dalam bilik temuduga tu kat sini ------>SOALAN TEMUDUGA PEGAWAI KERAJAAN

Kalau uoll ada sebarang pertanyaan or komen bole je tulis di ruangan komen tu nanti i replyyyy ya. seee yaaa XOXO. 


Comments

  1. Baru exam spa pegawai tadbir harini , konsep dia redha jelah jawab. Harap lulus . Hehe

    ReplyDelete
  2. Sori terbanyak kali pulak tanya. Teknikal error.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha tak pe, rasanya tak dapat sebab xda dapat email or apa2

      Delete
  3. salam nak tanyaa. yg awak apply pegawai tadbir negeri tu berapa lama tahu you dapat temuduga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia ada exam dlu dkt MPK. Da siap exam baru panggil iv... tp sy tersingkir awal muakakka

      Delete
  4. macam mana nak check bilangan permohonan yang menjawab exam di laman web SPA tu?

    ReplyDelete
  5. lepas dpt result peperiksaan, berapa lama utk email temuduga sampai?

    ReplyDelete
  6. Hi, berapa lama slalunya nak tunggu tarikh temu duga dimaklumkan ? Sebab sy dah sebulan tunggu tarikh temu duga tpi belum juga masuk email. Mohon direply ya 😊😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dlu lama juga sebulan lbh.. ni dgn lockdown dan covid masa akan lebih lama lagi .. so terus menunggu ya... Goodluck.

      Delete
    2. Nak tanya ni. Masa awak interview tu awak umur berapa

      Delete
    3. Nak tanya ni. Kalau saya dah daftar spa. Berapa lama proses nak dapatlan jawtaan tu

      Delete
  7. temuduga ni sekali je ke ? sebab nanti kan kene pilih 5 bidang ? so just sekali temuduga ?

    ReplyDelete
  8. Hi, nak tanya, lepas dah apply kat web SPA9, untuk panggilan exam online tu tunggu berapa lama ya? Dan selepas panggilan temuduga, berapa lama kena tunggubuntuk tahu keputusan?

    Saya apply untuk intake January 2020, harap2 dapatlah rezeki :)

    ReplyDelete
  9. Saya ada jawab exam bagi jawatan ptd 8/7 hari tu. Nak tanya berapa lama keputusan exam akan keluar ya? Spa akan bagi email ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau saya sudah mohon jawatan tu dalam bulan ni. Berapa lama saya akan dapat tapisan jawtan tersebut

      Delete
  10. Assalamualaikum,nak tanya agak-agak kalau untuk lepasan spm cepat ke lambat ya panggilan temuduga?

    ReplyDelete
  11. hai sis. kalau dia cakap macam ini nanti dia panggil temuduga ke? kalau dipanggil nnti dia maklumkan ambil masa brp lama ye?

    STATUS URUSAN:
    MELEPASI SYARAT-SYARAT SEMASA YANG DITETAPKAN OLEH SURUHANJAYA

    ReplyDelete
  12. Maaf saya nak tanya, dalam my resume tu kene ambil juga ke gambar ic ibu bapa. Dan perlu dibawa ke, ketika interview nanti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..saya nak tanya mcm mana nak isi my resume ye..maksud saya,dalam sistem tu diminta isi kad pengenalan,sijil kelahiran ,ic ibubap semua tu..jadi benda ni nak kena ltk gambar yg original atau photostat sahaja?.harap dapat menjawab..terima kasih

      Delete
  13. Assalam nk tnye, psal exam online tu. Mmg ade 3 section ke?? Sbb sblm ni sy prnh jwb exam beberapa kali dlm jwtn lain tpi ade 2 section je, bi dgn matematik. Mohoj pencerahan

    ReplyDelete
  14. Berapa lama ya selalunya result temuduga spa tu keluar?

    ReplyDelete
  15. Berapa lama tempoh masa di temuduga?

    ReplyDelete
  16. Berapa lama keputusan selepas iv ya?

    ReplyDelete
  17. hi, nak tanya bahagian myresume tu untuk bahagian details ibu kalau dah meninggal perlu ke kita fill in jugak? confuse sikit kat situ, sebab takde pulak pilihan untuk meninggal dunia.

    ReplyDelete
  18. saya dh isi spa9 perak nanti bila dia panggil exam

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

REVIEW : RAWATAN LASER MUKA (CARBON LASER PEEL TREATMENT)

Assalam, hai chuollll, ha lama juge x update blog sebabkan banyak keje huhu. so korang macam mana life? ok x? sihat ? harap semua baik-baik belaka ok. so actually today im gonna story and share pengalaman iolll pergi melaser muka iolll ni disebabkan ada parut dan masalah pigmentasi dekat muka. So iolll pon pergilah servey klinik estetik area rumah i, so servey punye servey jumpa lah Medispa Estetika. actually Medispa Estetika ni byk je cawangan dia satu Malaysia so uoll bole la pergi google and search. But for me di Medispa ni rating harga dia paling affordable la and also  rawatan yg diberi pon so best, staff all friendly tau !!! Ok sambung cerita, i ni actually masalah jerawat xda la teruk cuma scar tu susa beno nk hilang, macam2 ubat dah telan and sapu kat muka tapi idop juga berkesan, so i feel x konfiden tau bila nk jmpe org etc. So for me i rasa rawatan carbon peel ni bersesuaian juga dengan i sebab i pon ada masalah pore besar dan tona kulit x sekata. TIME RAWATAN

REVIEW : RAWATAN MUKA DERMAPEN

Contoh Rawatan Dermapen Hai uolsss ok, hari ni iolss nk share la sikit tentang rawatan muka yg iolss buat tempoh hari yg diberi nama Dermapen gittew... dengar nama pon dah ngilu dik oi tibahh....ok disebabkan muka ioll ni ada byk kesan parut jerawat and dah lama x buat treatment muka so ioll pon g je la buat apoitment dekat klinik estetik and amik rawatan dermapen ni. So actually dermapen ni dia mcm sebentuk pen eletronik yang ada byk jarum2 halus and rollling di sekitar muka uolsss...tujuan dia nk lukakan muka uoll supaya collagen bergerak dengan membaiki struktur kulit yang rosak and boom kulit baru yg lebih sihat pon muncul gituuusss. So antara lain kebaikan dermapen ni ialah : -MENGHILANGKAN PARUT BERLUBANG -MENGURANGKAN JERAGAT DAN KEDUTAN -MENGHASILKAN SEL KULIT BARU -MEMPERBAIKI TEKSTUR KULIT MUDA -MENGHALUSKAN LIANG ROMA KASAR DAN TERBUKA -MENGHASILKAN KOLAGEN KULIT -MEMBUANG SEL KULIT MATI -MELANCARKAN PEREDARAN DARAH DALAM KULIT -MENCERAHKAN KULIT